pondělí 31. října 2011

Netlačte na pilu!


Základem pro hubnutí je správně vyvážená strava a dostatek pohybu. Co když ale jíte dobře a pohybujete se hodně, ale kila stejně nejdou dolů? Může za to nejspíš skutečnost, že při cvičení nemáte správou tepovou frekvenci.

Aby svaly spalovaly tuk, potřebujete aerobní pohyb. Tedy takový, při kterém má tělo nadbytek kyslíku. Při větší námaze a zátěži je objem kyslíku menší a svaly, které potřebují rychle energii, začínají místo tuku spalovat uhlohydráty.

Běháte-li, cvičíte-li na rotopedu nebo na stepperu a přepínáte se při tom příliš v domnění, že se musíte pořádně zapotit, abyste hubli, děláte to špatně.

Jak tedy cvičit a zároveň účinně hubnout? Zjistěte si vlastní ideální tepovou frekvenci. Vypočítá se velmi snadno.

Nejprve si zjistěte svoji maximální tepovou frekvenci: vzorec pro ženy je: 226 – věk; pro muže 220 – věk. Ideální úroveň pro hubnutí je 60 až 70 procent tohoto maxima.

Při cvičení si tedy měřte tep. Můžete si k tomu pořídit speciální pulsmetr. V obchodech se sportovním a fitness zbožím na internetu ho najdete zpravidla v oddělení "sportestery a computery".

Utrácet se však nemusí, lze ho změřit i manuálně. Potřebujete k tomu jen hodinky s vteřinovou ručičkou.

Nahmatejte si nad zápěstím vřetenní tepnu (nebo na krku krkavici), přiložte dva prsty a až ucítíte tep, počítejte ho deset vteřin. Pak to vynásobte šesti a máte aktuální tepovou frekvenci.

Manuální měření má jednu nevýhodu. Tepová frekvence celkem rychle klesá, takže to nebude úplně přesné. Pro běžné potřeby by to však mělo i tak stačit.

8 komentářů:

  1. Ahoj, to co jsi mi napsala... je to tak. Motivace ode mě odešla, snad ji znovu naleznu a nebudu do sebe spát vše co najdu :-)
    Koukám, že se blížíš do pomyslného konce, i když hubnutí a pečování o tělo nemá konce :) Gratuluji;))
    na tepovku jsem taky hrála, dokonce mám hodinky, které měří tep. Výsledek byl ten, že i když jsem několik měsíců cvičila v té tepovce, tak váha stejná. To moje hubnutí je celé takové zvláštní :-D

    OdpovědětVymazat
  2. No, tou tepovou frekvencí to nejspíš ale nebude :) Záleží na tom, cos cvičila, jak často a po jakou dobu, a co jsi u toho jedla.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak té odnrášovky jsem měla jen skleničku, asi tak tech 250ml, a na rotopedu jezdím tak 33 km/h :)

    OdpovědětVymazat
  4. To mi řekni jak si tam ten tunel narvala, já šílím bolestí a to už mi zbývá fakt jen kousíček :D

    OdpovědětVymazat
  5. No já jsme vegetarián, nejím žádné maso ani ryby, docela málo i vajíčka. Snažím se to dohánet robi a sojovým masem a nekdy i proteinovými napoji, ale je to málo, vím to :-) A pak to vypadá jak to vypadá. že můj jídelníček je složen je z sacharů

    OdpovědětVymazat
  6. mimojiné Portia vzkazuje, že jí nejde ti odepsat, abys to veděla :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. No já maso miluju, jen to včera nějak nevyšlo :D
    Pohyb nic moc no :/
    Moc zajímavý článek :))
    nechceš spřátelit?
    http://whydoido.blog.cz

    OdpovědětVymazat