pátek 4. listopadu 2011

Běhat nebo posilovat? Jak je to vlastně s hubnutím doopravdy?

Viděli jste film, který se vám hrozně líbil, pobavil vás a připadal vám kvalitní. Prostě super. Zmíníte se o něm před přáteli. Někdo z nich nadšeně přikývne, další vypíchne pár záporů, a jiný si posteskne, že ho ten snímek úplně znechutil.

Každý má prostě jiné preference, jiné potřeby a jiné cíle. Někomu se líbí víc komedie, jiného komedie nutí a preferuje drama. Někdo se chce u filmu především bavit, jiný mudrovat.

A přesně tak je to i s pohybem.

Nemá smysl uvažovat, zda líp zhubnete při běhání, nebo posilování. Zastánci posilování budou vypichovat hlavně výhody posilování a brát menší ohled na výhody aerobního tréninku, zastánci běhu naopak uvidí klady především v něm.  

Internet je nekonečnou studnicí informací (koneckonců i v knihovnách a knihkupectvích toho není málo). Dobré je umět se ale zorientovat, koho mám vlastně před sebou, zda stoupence posilování, běhání, nebo člověka, který propaguje střední cestu.

A také vědět, že zhubnete při obojím.  Jaký je v tom všem rozdíl?

Posilování:

Anaerobní pohyb je námahou, při které svalům dochází kyslík a aby získaly energii, začnou horečně spalovat cukry (uhlohydráty).  Bezprostředně při posilování se tak tuk prakticky vůbec nespaluje, zato cukr ano. To může vypadat pro účely hubnutí jako zdánlivé mínus.  Není to však úplně pravda.
Tuky vám totiž v těle spalují svaly. Posilováním se zvyšuje objem svalů. Propagátoři posilování pak upozorňují na to, že díky nárůstu svalové hmoty tělo spaluje tuky během zbytku dne, když necvičíte. A to je hrozně fajn, pálit tuky, i když právě sedíte na gauči, viďte?

Běh:
Při běhu a obecně jakémkoli aerobním pohybu ve správné tepové frekvenci svaly spalují hlavně tuky, nikoli cukry. Aerobní totiž znamená s nadbytkem kyslíku a bez kyslíků spalovat tuky nejde.  Zastánci posilování pak upozorňují na to, že tuky se spalují především během samotného aerobního pohybu, ne však mimo něj. Ani to ovšem není úplně pravda.

Realita:
Znáte běžce, kolem kterého při běhu létají jeho tukové pneumatiky, nebo běžce s ochablými svaly? Já ne. Všimněte si ale, že jsou běžci spíše štíhlejší, kompaktnější a „sušší“. Na druhé straně svalstvo kulturisty je mnohem objemnější. Ani jeden však nemá tukové polštáře.  Funkční na hubnutí proto musí být oboje. Jak to?

Při běhu trénujete svaly stejně, jako při posilování. Rozdíl je v objemu svalstva, nikoli v tom, že by běžci žádné svaly neměli. A jak už jsme si řekli, svaly spalují tuky.

K tomu, abyste spalovali, tedy potřebujete svaly získat. Je na vás, zda si vyberete vzhled běžce nebo kulturisty. Ať se rozhodnete pro jedno, či druhé, a nejste trénovaní, potřebujete si nejprve svaly vytvořit.

Když začnete s běháním, během půl hodiny tréninku spálíte 0,1 gramu tuku. Za čtyři týdny během půlhodinového běhu spálíte už 5 gramů tuku. Za tři měsíce s pouhou půlhodinou běhu (ale denně!) se dostanete na 25 gramů, což odpovídá 225 kaloriím ničeho jiného než čistého tuku.

Této narůstající tendenci vděčíme za a. zvětšení svalové hmoty, za b. úpravě enzymatického systému (tak, aby poměr enzymů spalujících tuky byl větší, než poměr těch, které spalují uhlohydráty) a c. většímu objemu kyslíku. A právě to je asi nejzásadnější rozdíl, mezi tréninkem aerobním a anaerobním z dlouhodobého hlediska.

Běh zvyšuje objem kyslíku asi o čtvrtinu na celý den. Kyslík, jak jsme si řekli, přitom bezprostředně napomáhá spalování tuků. Bez kyslíků pálit nejde!

Čímž se dostáváme k následujícímu závěru. V konečném důsledku, při pravidelném a dlouhodobém tréninku platí, že i v klidovém stavu spalují kulturisti i běžci. To, co kulturisti spálí navíc díky většímu objemu svalů, doženou běžci na větším objemu kyslíku.


Platí tedy nakonec hlavně dvě zásadní věci: 1. hubnout a být fit lze JEN díky pravidelnému pohybu, 2. každému co jeho jest – někomu vyhovuje spíše posilovna a kondiční běh ho spíše nudí či otravuje, někdo se do posilovny nedonutí ani praskáním biče. A nakonec taková zlatá střední cesta, ta určitě nic nezkazí. 

15 komentářů:

  1. Ahoj moc hezký článěk a blog :)Souhlasím s tím, že každý pohyb je dobrý na hubnutí. Na svém blogu jsem se sice zaměřila hlavně na hubnutí při anaerobním pohybu, ale samozřejmě nevyvracím opak. Jenom jsem chtěla poukázat na to, že i takhle se dá hubnout - čemuž moc lidí nevěří. Jak už jsi psala, každý má svůj styl a to i v cvičení :) Jinak k tomu chození do fitka a hubnutí. To mže záviset na mnoha faktorech - jak jí, jak cvičí, odpočinek, psychyka apod.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj :) naprosto tě chápu, já ani nebudu usilovat o 53kg, ale o 60 nebo když to ještě bude potřeba tak o 58kg, víc ne :))

    OdpovědětVymazat
  3. čauko, to jsme našla včera :-) jinak já hodně cvičím takový ty kroky s čínkama.. a chodím do posilky na kardio a pak ve škole na kalanetiku :-) Já cvičila 10hod týdně a nemělo to žádný účinek a tak teď cvičím tak 4 hod týdně a cítím se fajn. Je to málo co?
    Určitě bych za to byla ráda, teď opravdu nemám moc času zkoumat co v čem je... Chodím taky často do vegetarian. restaurace a vždy si tam dám něco jako "maso". Ale říkám si je nový měsíc, na bytě nemám žádné jídlo, dostala jsem peníze na jídlo, tak udělám velkej nákup. Už mám napsaný i seznam a hlavně, kdy co jíst. Já většinou neobědvám, jelikož mám školu a nemám čas na oběd a pak mám velké jídlo ve 3 a pak zase 6 večeři... takže to mám takové přehozené, ale řekla jsem si, že s tím obedem nic nenadělám, ale na večeře chci jíst jen lehčí, méně kalorická jídla, třeba zeleninový saláty, aspik se zeleninou či tak..

    OdpovědětVymazat
  4. fůůůj seš blázen s tím tunelem :D ale je fakt, že já taky musela použít trochu násilí, kapička krve taky byla no, ale je tam a jsem na něj pyšná :D mě vyhovuje posilovaní a rotoped, běh třeba zase naopak vůbec :)

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za pochvalu fotek - a k tomu dárku, já jsem to tak vlastně původně plánovala, ale na narozeniny, které mám na konci listopadu :D Tak uvidíme jak to ještě půjde, radši pomalu, ale jistě, takže si říkám, že spíš na jaře-létě by to mohlo být ideální :)

    OdpovědětVymazat
  6. pěkný článek. já do nedávna nerada běhala, takže jsem spíš posilovala (spíš jsem teda nedělala nic, ale když už, tak posilování..:D)

    četla jsem u Cler komentář k článku, ve kterém píšeš, že máš super cvik s balonem (já ho mám - pokud myslíš ten velký - na sezení), prozradíš mi ten cvik? :))

    OdpovědětVymazat
  7. díky, komentář jsem našla, budu se těšit!:) koukám, že další z hubnoucích blogů, držím palce. Tvůj sen je docela reálný, nechceš nemožné nebo nebezpečné. držím palce!:)

    OdpovědětVymazat
  8. Dobře, tak na Vánoční svátky - to je výzva :D

    OdpovědětVymazat
  9. Zrovna jsem přidala fotku toho tunelu a pak si přečetla tvůj komentář :D Nu balón bohužel nemám, babička ho má, ale tam nebudu bláznit :D ale klidně mi ten cvik můžeš vysvětlit :)

    A jinak moc děkuji za včerejší kometář k depresivnímu článku, který jsem rači smazala :D

    OdpovědětVymazat
  10. Díky za rady!! :-)
    Já pečivo nahrazuji bonaVita plátky a nebo takovýma jinýma, kupuji je ve zdravé výživě. Ovšem kupuji i normální chléb a sojové rohlíky :)
    Jo jo chodím na tělák, teda mám zaplacený kurz kalenetiky, ale jelikož je to pod školou říkám tomu tělák. Je to 2x týdně, ale většinou to stíhám jen jednou... Snažím se taky chodit hodně pešky po městě. Ne vždy se mi teda chce :) Co můžu říct, tak sedím hodně na zadku. Ale s tím asi nic nenadělám, to je úděl studentů...
    Tu kombinaci znám a mám ji ráda:-) Mě nikdy nic nenapadne, když něco vymýšlím a přitom existuje tolik dobrých kombinací! Mozzarela je dobrá i s olivama.
    Aha, já právě se domnívala, že tvaroh s marmeládou je na večer dobrá kombinace - dost bílkovin.
    Jejda, proč se na aspik vykašlat? je to želatina - plná bílkovin + je v tom zelenina..??
    Babička mi upekla buchtu, fakt jsem nadšená .. :/ Myslíš, že je vhodné jíst tu buchtu na snídani? Když už se sní babička pekla, nechci ji vyhodit do koša... chtěla jsem si upect svoji, tu co mám na blogu s těma bílkovinama. Mám totiž doma bílkovinný prášek a s mlékem to občas piji, ale ta buchta by mohla být dobrá na snídani a nebo i jako taková zdravá chuťovka, škoda snad příště

    OdpovědětVymazat
  11. Pěkný článek... nakonec myslím, že lidi by se neměli soustředit na nejefektivnější pohyb který je zaručeně to nebo tamto ale na fyzičku a její zlepšení, pohyb všeobecně zlepší dýchání i pocit ze sebe sama. Když mi tohle došlo, začal mi celý život jít líp, protože do té doby jsem byla posedlá po menší centimetrech... Jinak včera jsem viděla dokument kde řikali, že tuky se začnou spalovat až když tělo nemá potravu z glukozy, což je třeba 2 hodiny, ukazovali to na maratoncích.. u normálního člověka, to muže být i dřív jelikož se stravujeme trochu jinak než sportovci ale stejně jsem ted na pochybách, všude se ted tvrdí, že se tuk spaluje při určité frekvenci... no, já nevím :) asi mi tohle jako laikovi bude vždy skryté. Naštěstí mě ale baví jak běhání atd tak posilování, dokonce i mám čas od času chut na něco jiného - třeba to znamená, že tělo si někdy chce budovat svaly a někdy se zas primárně potit :D

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuju :)
    No, na blogspotu to taky neumim :D, stačí když se mě budeš pamatovat :D
    Já mám radši postavy běžkyň a běh mě i baví, kdybych se tak moc nestyděla běhat mezi lidma :D.....co máš radši ty?
    Kde bereš tyhle články? je to tděsně zajamvý :))

    OdpovědětVymazat
  13. super, díky moc. :) tahle paní je skvělá! :)

    OdpovědětVymazat
  14. Díky díky :) Nu musela jsem to nějak vyřešit, abych mohla nosit i náušnice :D ale 8mm to končí, přece jen v té druhé dírce by to větší už hezky nebylo :))

    OdpovědětVymazat